De gemeente Rotterdam gaat experimenteren met veelzijdige lantaarnpalen die niet alleen licht geven, maar ook kunnen worden uitgerust met een scala aan andere functionaliteiten als parkeermeters, 5G-antennes, laadpunten voor elektrische voertuigen, camera’s en sensoren.
Drie testexemplaren van de ‘slimme’ lantaarnpaal van de Amsterdamse producent Lightwell worden volgende maand in Rotterdam geplaatst, schrijft het Financieele Dagblad. Het model wordt deze dinsdag gepresenteerd op het Smart City-wereldcongres in Barcelona.
De gemeente hoopt met de CENT-R, zoals de veelzijdige lantaarnpaal heet, een wildgroei aan kastjes en antennes in het Rotterdamse straatbeeld tegengaan, aldus het FD. De gemeente wil daarmee de regie te behouden bij de plaatsing van nieuwe apparatuur als gevolg van de energietransitie en de verwachte uitrol van 5G-technologie.
“Het doembeeld van de gemeente is dat elke dienst of bedrijf zijn eigen antenne of kastje in de buitenruimte neerzet”, aldus verkoopdirecteur Virgil Warnars van Lightwell tegenover de krant.
De CENT-R (een afkorting van City/Connected Energy Network Tool Rotterdam) is in opdracht van de gemeente Rotterdam door Lightwell ontwikkeld. Niet alleen zorgt het model voor straatverlichting, maar ook kunnen er elektrische voertuigen als e-scooters en elektrische auto’s aan worden opgeladen.
Functionaliteiten kunnen als modules worden toegevoegd
De gemeente en Lightwell gaan op zoek naar partners voor andere functies, die als modules aan de palen kunnen worden toegevoegd. Te denken valt daarbij aan telecomantennes of sensoren om luchtkwaliteit te meten.
Lightwell heeft al eerder internationale belangstelling getrokken met slimme lichtmasten, maar grote groei van het bedrijf is tot nu toe uitgebleven. De onderneming heeft een omzet van ongeveer 5 miljoen euro.
Overigens is het niet de eerste poging om lantaarnpalen te combineren met andere functies. Een eerder pilotproject met veelzijdige lantaarnpalen in Den Haag is volgens energienieuwssite Energeia geen succes geworden.